bloemen in een dakgoot

Hoe schrijf ik voor Google home of een chatbot (conversational Copy)

‘Ik ben een schrijver voor het web’ is in 2019 hetzelfde als zeggen ‘ik ben een dakgotenreiniger die dakgoten reinigt’. Als je een schrijver bent, schrijf je ook voor het web. Pas als je dat níet doet heb je wat uit te leggen.

‘Ik schrijf conversational’ of ‘ik schrijf voor een chatbot’ is nog wel een vak apart. Google Home heeft pas net zijn intrede gedaan in Nederland, nog lang niet alle websites hebben onderaan de pagina een pop-up met ‘waarmee kunnen we u helpen?’ en de facebookmessengerchatbots zijn voornamelijk irritant. Het lijkt echter een kwestie van tijd voordat niemand zijn zoekterm meer intypt. Straks stelt iedereen rechtstreeks een vraag aan zijn computer, mobiel of home device.

Dat maakt het heel interessant om nu al na te gaan denken over ‘conversational copywriting’. Ook als je voorlopig long-readteksten blijft uittypen is het handig als Google vragen en antwoorden uit je teksten kan halen. En eerlijk is eerlijk, een vraag-antwoordspel kan je kennisartikelen heel wat leesbaarder maken.

Conversational Copywriting: hoe schrijf ik voor een chatbot?

  1. Vergeet alles wat je ooit hebt geleerd over schrijven

    Veel mensen denken dat ze een goede of ervaren copywriter moeten zijn om conversational te schrijven. Dat hoeft niet. Sterker nog, mocht je veel geleerd hebben over het schrijven van marketingteksten of sterke proza, dan moet je nu alle ‘regels’ vergeten die je hebt geleerd.

    Het helpt wel als je goed bent in een terloopse conversatie in een kroeg of een grappig gesprek op een netwerkbijeenskomst.

  2. Bedenk wie jouw chatbot is

    Een gesprek geeft je geen goed gevoel als je niet zeker weet of je met een robot of een mens zit te praten, Kies dus voor je chatbot als robot, of als mens.

    Is je chatbot een robot? Geef hem een gender(of kies voor genderneutraal), een uiterlijk, een manier van praten, zijn eigen soort grapjes. Breng de robot als een echte dr. Frankenstein tot leven.

    Is je chatbot een mens? Geef hem of haar een sekse, een leeftijd, een beroep, een hobby, een levensloop, een accent, huisdieren, een profielfoto. Laat het mens leven.

  3. Bedenk met wie je gaat praten met deze chatbot

    Je kan niet elke mogelijke bezoeker van je site of app individueel te woord staan. Bedenk daarom een persoon waar je je gesprek op inricht. Degene die je wilt helpen te begrijpen wat jij (of jouw bedrijf) doet. Bij voorkeur iemand die er niets van weet.

    Geef hem of haar een sekse, een leeftijd, een hobby, een levensloop, een accent. Alles wat je het gevoel geeft dat deze bezoeker voor je leeft. Als je er niet uitkomt, denk dan aan je buurvrouw. Of de buurjongen als je het écht simpel wilt houden.

  4. Bedenk wat je gekozen bezoeker wil weten van jou

    Hou het simpel. Als je de buurvrouw tegen komt op straat kun je haar best zeggen dat je naar je werk als dakgotenreiniger gaat. Je vertelt haar niet meteen wat je jaaropgave was vorig jaar en waarom het dakgotenreinigingsbedrijf van je broer zo slecht is.

    Kies maximaal drie situaties om mee te beginnen. Logisch zijn: wat kan je doen voor haar als haar dakgoten aan onderhoud toe zijn en hoe kan ze contact opnemen als haar goten ineens overstromen wanneer jij op je werk bent.

  5. Praat met je gekozen bezoeker

    Zoek nu je echte buurvrouw op en vertel hoe je haar kan helpen als haar dakgoten vol zitten. Neem haar vragen op en je antwoorden ook.

    Mocht je een abstractere bezoeker hebben gekozen, zoek iemand die hem of haar kan spelen. Speel zelf de rol van je chatbot, of dit nou een robot is of een mens. Leef je in in de achtergronden en probeer je bezoeker van daaruit te helpen.

    Je zult verrassende vragen krijgen, onverwachte antwoorden hebben en vreemde conversatieloops. Het maakt niet uit. Speel ze uit.

  6. Schrijf de conversatie uit

    Schrijf van de situaties die je hebt gekozen de conversatie helemaal uit. Probeer nu eens een nieuwe, eenvoudige situatie en kijk of je de conversatie kan schrijven zonder eerst met je buurvrouw te spreken. Lukt dat niet, ga terug naar je buurvrouw.

    Lukt het wel, spreek dan na het schrijven de conversatie uit. Klinkt het als een echt en natuurlijk gesprek tussen het personage van je chatbot en je buurvrouw?

  7. Test je conversaties

    Open een dialog flow -account. Zet je dialogen erin. Praat met je testbot. Laat anderen er mee praten. Pas aan en schaaf bij. Voeg smalltalk toe. Haal er wat grapjes bij. Laat de robot een verhaal te vertellen.

  8. Publiceer je conversational copy

    Dit kan met een wordpress-chatbot plugin op je website, via Google Actions op Google Home of een Facebookmessengertool voor Facebook. De meeste opties werken met
    dialog flow, het is goed dat jij je conversaties daar dus alvast in hebt gezet, ook als je nu nog niets met je project doet.

    Je kunt ook met je hagelnieuwe content nu nog voor old school gaan en lange en simpele vraag-antwoord-artikelen maken: ‘Hoe kan Rod de dakgoten-bot jou helpen als je goten de spuigaten uitlopen’.

Over dit artikel
Hoe schrijf ik voor Google Home of een chatbot? Conversational Copy
Titel
Hoe schrijf ik voor Google Home of een chatbot? Conversational Copy
Beschrijving
Waarom conversational copy? Het lijkt een kwestie van tijd voordat mensen niet meer typen om te zoeken, maar vragen stellen aan hun mobiel of home device.
Schrijver
Gepubliceerd op
TipsvoorWordpress
Logo

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.